Γιόχαν Κρόιφ: Ένας δύστροπος καλλιτέχνης!
Ο μαέστρος που ήρθε σε ρήξη με τους πάντες για έναν αριθμό και το μυαλό που «μπάλωσε» τις ατέλειες της εποχής. Σαν σήμερα, πριν από 73 χρόνια, ο Γιόχαν Κρόιφ έρχεται στον κόσμο και ο ρομαντισμός στον «βασιλιά» των σπορ έχει ξεκινήσει να μετράει αντίστροφα. Μία καριέρα που είχε τα πάντα αλλά και ένας άνθρωπος που έμεινε με παράπονο...
«Δεν είμαι θρήσκος. Στην Ισπανία και οι 22 παίκτες κάνουν το σταυρό τους πριν το παιχνίδι. Αν δούλευε, τότε όλα τα ματς θα έληγαν ισόπαλα». Αυτή ήταν η φράση που έμπαινε στο βιβλιαράκι με τις ατάκες που αποδείκνυαν πόσο πιο μπροστά, ήταν από την εποχή του, ο αείμνηστος, Γιόχαν Κρόιφ. Μπορεί το Μάρτιο του 2016 να άφησε την τελευταία του πνοή, όμως κανείς δεν ξεχνάει ότι σαν σήμερα, στις 25 Απριλίου του 1947, γεννήθηκε ο άνθρωπος που θα άλλαζε για πάντα αυτό το άθλημα.
Από πολλούς έχει χαρακτηριστεί ως ένας από τους κορυφαίους ποδοσφαιριστές όλων των εποχών, από αρκετούς ως μία παγκόσμια προσωπικότητα εκείνων των χρόνων και από όλους ως ο «βασιλιάς χωρίς το στέμμα». Ωστόσο, οι ιστορίες, πίσω από τους τίτλους και τα γκολ, είναι πιο εντυπωσιακές, ακόμα και από το περίφημο «Cruyff Turn».
Το μπέιζμπολ και η ανατροπή δεδομένων!
Μπορεί ο Ολλανδός αστέρας να έγραψε ιστορία ως ποδοσφαιριστής και προπονητής, όμως το μπέιζμπολ ήταν το άθλημα που τον κέρδισε σε ηλικία 10 ετών. Παρότι ήταν μέλος των ακαδημιών του Άγιαξ, ήθελε περισσότερο να ασχοληθεί με αυτό το σπορ, μέχρι τα 14 του, όταν οι προπονητές του, τον έπεισαν να πάρει τον «δρόμο» προς το ποδόσφαιρο. Η συνέχεια περιλαμβάνει μία από τις μεγαλύτερες συλλογές τίτλων σε ομαδικό και ατομικό επίπεδο αλλά και την αλλαγή της ιστορίας του αθλήματος.
Το αγαπημένο του «14» που δεν του το έβγαζε κανείς!
Εκείνη την εποχή, οι αριθμοί των ποδοσφαιριστών ήταν μεταξύ του 1 και του 11, με τον «Ιπτάμενο Ολλανδό», ωστόσο, να μην δέχεται να αποχωριστεί το αγαπημένο του «14». Αν και ήρθε σε κόντρα με την ολλανδική Ομοσπονδία, εν τέλει κράτησε το νούμερο που ήθελε, κάτι που έκανε και στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 1974. Η FIFA, του ζήτησε να φορέσει κάποιον από τους αριθμούς που επέτρεπε ο κανονισμός, με τον ίδιο να μην αλλάζει άποψη. Το αποτέλεσμα, ήταν το «14» να γίνει ένας ιστορικός αριθμός που θα τον συντρόφευε σε όλη του τη ζωή.
Η καθολική τήρηση του συμβολαίου με την Puma
Ο Γιόχαν Κρόιφ είχε γίνει ο πρώτος ποδοσφαιριστής που είχε επαγγελματικό συμβόλαιο με εταιρία ένδυσης. Συγκεκρίμενα, η Puma είχε υπογράψει μαζί του, με όρους που δεν του επέτρεπαν να αγωνίζεται και να κυκλοφορεί με άλλη αθλητική μάρκα. Το πρόβλημα στο Μουντιάλ του 1974, ήταν ότι η Adidas έντυνε όλες τις χώρες που έπαιρναν μέρος στην τελική φάση, μεταξύ των οποίων και την Ολλανδία του 27χρονου, τότε, επιθετικού. Ο ίδιος, ωστόσο αρνήθηκε να αγωνιστεί στον τελικό κόντρα στην Δυτική Γερμανία με τα ρούχα της, καθώς δεν ήθελε να «σπάσει» την συμφωνία με την εταιρία που είχε. Τελικά, η λύση ήταν να φορέσει εμφάνιση με δύο μαύρες ρίγες στα μανίκια, σε αντίθεση με τις τρεις που είχαν οι άλλοι παίκτες, οι οποίες είναι το σήμα «κατατεθέν» της Adidas.
Η κόντρα με τον Φράνκο, ο γιος του και μία αναβολή του πρόωρου τέλους!
Όταν αποκτήθηκε από την Μπαρτσελόνα το 1973, με ρεκόρ μεταγραφής (6 εκ. φιορίνια), είχε εκφράσει ανοιχτά την αντιπαράθεσή του με τον δικτάτορα, Φράνκο. Εκτός από τα λεγόμενά του σε δηλώσεις και συνεντεύξεις, αυτό φάνηκε και με το όνομα που έδωσε στον γιο του (Ζόρντι), το οποίο ήταν απαγορευμένο στην Ισπανία εκείνη την περίοδο. Σίγουρα, αυτή η αντιπαλότητα, ήταν από πολλούς, η αιτία που το 1978, ο Γιόχαν Κρόιφ ήθελε να σταματήσει το ποδόσφαιρο καθώς παραλίγο να απαγάγουν εκείνον και την οικογένεια του. Εντέλει δεν το έκανε και απλά μετακόμισε στην Αμερική για τους Λος Άντζελες Άζτεκ.
Η μικρή συμμετοχή με την Παρί Σαν Ζερμέν λόγω… φιλίας!
Το 1975, η δυνατή φιλία του παγκόσμιου «αστέρα» με τον Γάλλο σχεδιαστή και πρόεδρο της Παρί Σεν Ζερμέν, Ντανιέλ Εχτέρ, αποτέλεσε τον λόγο που τον έκανε να φορέσει την φανέλα του παριζιάνικου συλλόγου. Συγκεκριμένα, αγωνίστηκε σε δύο παιχνίδια για ένα τουρνουά της πόλης του φωτός, χαρίζοντας απλόχερα την ευκαιρία στους Γάλλους οπαδούς να τον θαυμάσουν. Ταυτόχρονα, κανείς δεν γνωρίζει αν πληρώθηκε και πόσο, αλλά η ιστορία της γαλλικής ομάδας μπορεί να καμαρώνει ότι ένας τέτοιος ποδοσφαιριστής, φόρεσε τη φανέλα της.
Η ρήξη με τον Άγιαξ και το τέλος που κανείς δεν περίμενε!
Στην δεύτερη θητεία του στον Άγιαξ (1981-83), ο ίδιος ήθελε να φτάσει να τελειώσει εκεί την καριέρα του, όμως την τελευταία σεζόν, ο «Αίαντας» δεν δέχτηκε να του ανανεώσει το συμβόλαιο. Αυτό εξόργισε τον Κρόιφ, με αποτέλεσμα να φύγει και να υπογράψει στην μεγάλη αντίπαλη της αγαπημένης του ομάδας, την Φέγενοορντ.
Εκεί, θα κατακτήσει το πρωτάθλημα και το κύπελλο, σκοράροντας 11 γκολ σε 33 παιχνίδια προτού κρεμάσει τα παπούτσια μετά από ένα χρόνο, σε ηλικία 37 ετών. Μάλιστα, στο τελευταίο του ματς στην κατηγορία όπου αναδείχθηκε πρώτος σκόρερ όλων των εποχών (μέχρι και σήμερα με 204 τέρματα), κατάφερε να βρει δίχτυα κόντρα στην Τσβόλε, στις 13 Μαΐου του 1984.
Το ρεκόρ με την εθνική Ολλανδίας που δεν έχει αγγίξει κανείς!
Ως διεθνής, αγωνίστηκε σε 48 παιχνίδια, βρίσκοντας 33 φορές δίχτυα από το 1966 μέχρι το 1977. Το τρομερό στατιστικό, είναι ότι σε όποιο παιχνίδι σκόραρε ο αείμνηστος επιθετικός, η ομάδα της χώρας του πήρε την νίκη είτε σε φιλικό, είτε σε επίσημο παιχνίδι. Μέχρι και σήμερα αυτό, παραμένει ασυναγώνιστο, αφού κανείς ποδοσφαιριστής δεν το έχει καταφέρει σε τόσο μεγάλο βαθμό, με την επιρροή του «Ιπτάμενου Ολλανδού» να είναι εμφανής.
Το παράπονο για ένα τίτλο Παγκοσμίου Κυπέλλου…
Αν και ο «θρύλος» των Άγιαξ και Μπαρτσελόνα, έφτασε την εθνική Ολλανδίας μέχρι τον τελικό του Μουντιάλ του 1974, στα γήπεδα της Δ. Γερμανίας, εντέλει οι διοργανωτές κατάφεραν να πάρουν την νίκη με σκορ 2-1. Το γεγονός ότι μία από τις καλύτερες ομάδες όλων των εποχών, δεν κατέκτησε τον τίτλο, παρέμεινε ένα μεγάλο παράπονο του διεθνή «αστέρα» για όλη του την ζωή..
Μπορεί να κατέκτησε ευρωπαϊκούς και εγχώριους τίτλους αλλά δεν μπόρεσε να πανηγυρίσει τίποτα με την εθνική του ομάδα. Οι τρεις «Χρυσές Μπάλες» αλλά και το βραβείο του πολυτιμότερου παίκτη του Παγκοσμίου Κυπέλλου, δεν ήταν αρκετά για να ικανοποιήσουν την απώλεια του πιο πολυπόθητου τίτλου στο άθλημα.
Ένας πλανήτης για… πάρτη του!
Η τρομερή επιρροή του στον... Γαλαξία, δεν έμεινε μόνο στην Γη, αφού ο αστεροειδής 14282, πήρε το όνομα του για όσα είχε καταφέρει. Συγκεκριμένα, αυτός ο μικρός πλανήτης, βρίσκεται ανάμεσα στον Δία και τον Άρη ενώ απέχει 432 εκ. χιλιόμετρα μακριά από τον Ήλιο. Ο λόγος που τον διάλεξαν, ήταν επειδή η ονομασία του είχε τον αριθμό «14» μπροστά, που ανήκε στον κορυφαίο ποδοσφαιριστή όλων των εποχών.
Σίγουρα, η επιτυχία σε τίτλους και διακρίσεις, κατάφεραν να «επισκιάσουν» όλες αυτές τις τρομερές ιστορίες, οι οποίες βοήθησαν στην δημιουργία ενός τέτοιου ποδοσφαιριστή. Το άθλημα νιώθει ευλογημένο που ένας τέτοιος άνθρωπος υπήρξε μέλος του και το σημερινό ποδόσφαιρο, τον ευχαριστεί ακόμα. Αυτός είναι ο «Προφήτης του Νέου Ποδοσφαίρου».
Νότης Χάλαρης